land en pand logo

Algemene voorwaarden Land & Pand

Artikel 1. Definities en toepasselijkheid

1.1 In deze leveringsvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen en uitdrukkingen als volgt gedefinieerd:

- Land & Pand met zetel gevestigd te 2500 Lier, Hazenstraat 55, KBO 0776.744.128

- Klant: de wederpartij van Land & Pand

– Overeenkomst: het geheel van tussen Land & Pand en de klant gemaakte afspraken met betrekking tot de levering van roerende goederen en/of

diensten door Land & Pand.

– Opdracht : een verzoek van een klant aan Land & Pand tot levering van roerende goederen en/of diensten

– Partijen : Land & Pand en de klant

1.2 Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, zijn deze algemene leveringsvoorwaarden van toepassing op alle rechtsbetrekkingen waarbij UE als leverancier van roerende goederen en/of diensten optreedt. Dit geldt ook voor alle toekomstige offertes, aanbiedingen en rechtsbetrekkingen waarbij Land & Pand optreedt.

1.3 Specifieke bedingen in Overeenkomsten waarin van deze algemene leveringsvoorwaarden wordt afgeweken, hebben voorrang op de bepalingen van deze algemene leveringsvoorwaarden.

1.4 De toepasselijkheid van de algemene [inkoop]voorwaarden van de Klant wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij Land & Pand uitdrukkelijk en schriftelijk met de toepasselijkheid van een specifieke bepaling, dan wel met het geheel van de algemene voorwaarden van de klant instemt.

1.5 De vernietiging of de nietigheid van enige bepaling van deze algemene leveringsvoorwaarden laat de geldigheid van de overige bepalingen van deze algemene leveringsvoorwaarden onverlet.

1.6 Alle in het kader van een overeenkomst tussen Land & Pand en de klant verstrekte persoonsgegevens worden overeenkomstig de bepalingen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens bewaard en bewerkt voor de afhandeling van de

Artikel 2. Aanbiedingen en offertes

2.1 Alle aanbiedingen en/of offertes van Land & Pand zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Toezending van aanbiedingen en/of brochures, prijslijsten en dergelijke verplichten Land & Pand niet tot het aangaan van een overeenkomst.

2.2 Behoudens specifieke afwijkingen vermeld in een offerte vanwege Land & Pand, zal elke offerte gelden voor een maximale duur van dertig (30) dagen waarna deze offerte automatisch en van rechtswege vervalt.

Artikel 3. Totstandkoming en wijzigingen van overeenkomsten

3.1 Een overeenkomst komt pas tot stand nadat Land & Pand een opdracht van de klant schriftelijk heeft aanvaard.

3.2 Een door Land & Pand gegeven schriftelijke opdrachtbevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven. Indien Land & Pand een schriftelijke opdrachtbevestiging heeft gegeven, waarvan de inhoud afwijkt van hetgeen de klant heeft besteld of waarvan de levertijd verschilt van de door de klant gewenste levertijd, en de klant hierop niet binnen acht dagen reageert, wordt de klant geacht akkoord te zijn gegaan met deze afwijkingen.

3.3 Land & Pand behoudt het recht de overeenkomst éénzijdig op te schorten indien uit door Land & Pand in te winnen informatie blijkt, dat de klant

onvoldoende kredietwaardig is. De klant dient voorts op eigen initiatief Land & Pand onmiddellijk op de hoogte te stellen van belangrijke ontwikkelingen die een mogelijke impact kunnen hebben op zijn kredietwaardigheid. Belangrijke ontwikkelingen ten aanzien van de kredietwaardigheid van de klant worden in ieder geval maar niet uitputtend geacht te zijn: beslaglegging op roerende, dan wel onroerende zaken van de klant; verzoek om uitstel van betaling door de klant; liquidatie van de onderneming van de klant. In geval van overtreding van de in dit artikel opgenomen verplichting is Land & Pand gerechtigd alle overeenkomsten met de klant geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zulks onverminderd het recht van Land & Pand op schadevergoeding, dewelke forfaitair wordt begroot op 25% van de contractprijs.

3.4 Partijen kunnen, in onderling overleg, de inhoud van een gesloten overeenkomst wijzigen. Een wijziging van de overeenkomst is voor Land & Pand pas bindend nadat zij zich schriftelijk met die wijziging akkoord heeft verklaard.

3.5 Informatie, technische gegevens en prijsbepalingen vermeld in de aanbieding, offerte, catalogus of in reclame zijn geen garanties vanwege Land & Pand, maar dienen slechts ter verduidelijking van de aangeboden zaken of diensten op het moment dat het aanbod geformuleerd wordt. De hiervoor genoemde informatie kan tot het moment van het tot stand komen van de overeenkomst tussen Land & Pand en de klant door Land & Pand worden gewijzigd.

Artikel 4. Prijzen en prijsaanpassingen

4.1 Prijzen worden opgegeven in EURO en zijn steeds exclusief BTW en/of andere belastingen, welke steeds ten laste zijn van de klant.

4.2 Indien na de totstandkoming van een overeenkomst een wijziging optreedt in de prijzen van materialen of grondstoffen, belastingen of andere prijsvormende factoren voor Land & Pand, waardoor de kostprijs voor Land & Pand hoger wordt dan op het moment van totstandkoming van de overeenkomst, is Land & Pand gerechtigd deze prijsverhoging door te rekenen aan de klant, ook indien deze verhoging reeds te voorzien, maar nog niet exact te bepalen was op het ogenblik van het tot stand komen van deze overeenkomst.

4.3 Indien in de overeenkomst voorzien is in een prijs in regie, zal het door de klant verschuldigde bedrag worden bepaald door nacalculatie op basis van de bij Land & Pand op dat moment gangbare tarieven. Hazenstraat 55 – 2500 Lier BTW nr 0776.744.128 T 04 78 11 35 74 lauren@landenpand.be RPR Antwerpen, afdeling Mechelen www.landenpand.be Ondernemingsnummer 0776.744.128

4.4 Met betrekking tot wijzigingen in de overeenkomst doorgevoerd op uitdrukkelijk verzoek van de klant, is Land & Pand gerechtigd alle door die wijziging veroorzaakte meerkosten aan de klant in rekening te brengen. Ingeval Land & Pand van oordeel is dat noodzakelijkerwijze meerwerken dienen te worden uitgevoerd, zal zij zulks samen met een prijsopgave voor bedoelde meerwerken schriftelijk aan de klant meedelen. Tenzij de klant binnen de acht dagen na mededeling daarvan schriftelijk zijn niet-akkoord aan Land & Pand meedeelt, wordt de klant geacht in te stemmen met de opgegeven meerwerken en overeenkomstige prijs.

4.5 Alle hoger vermelde bedragen gelden voor het jaar 2021. Land & Pand behoudt zich het recht om deze tarieven jaarlijks automatisch en zonder voorafgaande verwittiging aan te passen aan de geldende index . Een werkuur behelst de periode van één uur die een medewerker in functie van de opdrachtgever of aan een door de opdrachtgever toegewezen opdracht, besteedt of heeft besteed. Facturering van strategische projectbegeleiding, dossiers en milieukundige begeleiding zal steeds geschieden onder de vorm van voorschotfacturen en vorderingsfacturen nadat gedeelten van de opdracht zijn verricht; de facturen zullen dertig dagen na factuurdatum moeten worden voldaan tenzij anders bepaald. Het werk aangeleverd door derden, zoals daar bijvoorbeeld zijn analyses, rapporten, studies, zit niet mee in deze overeenkomst vervat en zal door de derde partij rechtstreeks gefactureerd worden aan de opdrachtgever. Alle activiteiten die zijn vermeld worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van Land & Pand.

Artikel 5. Levering - termijnen

5.1 Indien Land & Pand een opgave van de levertijd van roerende goederen en/of diensten aan de klant verstrekt, geschiedt die opgave steeds bij benadering en bij wijze van aanduiding. Overschrijding van opgegeven of overeengekomen levertijd kan geen aanleiding geven tot enige aansprakelijkheid in hoofde van Land & Pand, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. De klant heeft in geval van overschrijding van de levertijd geen recht op schadevergoeding, noch het recht om de overeenkomst als ontbonden te beschouwen.

5.2 De overeengekomen termijnen nemen een aanvang of worden, indien een vaste aanvangsdatum werd overeengekomen, uitgesteld tot op het ogenblik dat cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan: – Land & Pand werd in het bezit gesteld van een voor akkoord ondertekende overeenkomst of prijsofferte – het overeengekomen voorschot voor aanvang der werken werd betaald – de klant heeft alle gegevens verstrekt die nodig zijn voor het opstellen en het uitvoeren van het contract

5.3 Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst, geschiedt de levering van diensten aan de klant op de zetel van Land & Pand. De levering van roerende goederen geschiedt zodra deze het bedrijfsterrein van Land & Pand verlaten, vanaf welk ogenblik het risico algeheel voor de klant is. Het vervoer daarvan is steeds op kosten en risico van de klant, zelfs wanneer uit de vervoersdocumenten anders mocht blijken.

5.4 De uitvoeringstermijn van de opdrachten wordt mede bepaald door de goodwill en snelheid van de overheden en het aanleveren van de noodzakelijke informatie door de opdrachtgever en andere partners. Onvoorziene omstandigheden en/of wijzigingen in de wetgeving kunnen eveneens aanleiding geven tot een prioriteitenverschuiving waardoor de uitvoeringstermijn van de opdrachten kan worden beïnvloed.

Artikel 6. Klachten

6.1 Klachten betreffende de niet-conformiteit en/of gebreken dienen uiterlijk binnen acht dagen na aflevering en alleszins voor het gebruik, verwerking of doorverkoop van de zaken aan Land & Pand te worden gemeld. Deze melding moet, indien zij mondeling is geschied, direct schriftelijk [per brief, faxbericht, e-mail en/of deurwaardersexploot] aan Land & Pand worden bevestigd. Land & Pand draagt geen enkele verantwoordelijkheid meer zodra bepaalde diensten geleverd en voltooid zouden zijn in opdracht en voor rekening van de klant (bv. indienen en ondertekenen van een vergunningsaanvraag) en het is de klant die in dat geval als enige verantwoordelijk zal zijn en blijven hiervoor.

6.2 Het geleverde dient in zijn geheel aanwezig te blijven en de klant dient Land & Pand in de gelegenheid te stellen het geleverde te bezichtigen.

6.3 De klant is gehouden te allen tijde zorgvuldig voor het behoud van het geleverde te zorgen.

6.4 Klachten en/of opmerkingen betreffende de facturatie dienen binnen de acht dagen op gemotiveerde wijze per aangetekende brief op de zetel van Land & Pand te worden bekendgemaakt. De termijn loopt vanaf de ontvangst van de factuur, welke wordt geacht te zijn geschied op de derde dag na de factuurdatum.

6.5 De klant verzaakt uitdrukkelijk aan zijn recht de opschorting van zijn betalingsverbintenissen in te roepen op grond van de onvolledigheid, gebrekkigheid of laattijdigheid van de geleverde diensten en/of producten. De klant zal desbetreffend desnoods zelf een vordering dienen in te stellen, die echter in geen geval de vordering tot betaling van het openstaand saldo zal kunnen vertragen of opschorten.

Artikel 7. Betaling en eigendomsvoorbehoud

7.1 Land & Pand heeft het recht om te allen tijde voorschotten te vragen, ook al is zulks niet in de overeenkomst.

7.2 Alle betalingen waartoe de klant gehouden is, dienen contant te worden betaald binnen de 30 dagen na voorzien factuurdatum, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld op de factuur.

7.3 Bij niet-betaling van de factuur op de vervaldag is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verwijlinterest verschuldigd ten belope van 1% per maand van het onbetaalde factuurbedrag. Eveneens is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 15% van het nog verschuldigde factuurbedrag (met een minimum van Ä 150), onverminderd het recht van Land & Pand om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.

7.4 Bij niet-tijdige betaling van een ereloonnota worden alle nog niet vervallen ereloonnota’s ineens opeisbaar en betaalbaar door de klant.

7.5 In geval de klant de betalingsvoorwaarden niet stipt en volledig naleeft, heeft Land & Pand het recht, hetzij alle verdere diensten en/of leveringen te schorsen, hetzij de ontbinding van de overeenkomst in te roepen zoals voorzien in art. 11.1.

7.6 De eigendom van alle door Land & Pand op enig moment aan de klant geleverde roerende goederen gaat pas over op de klant zodra deze alle navolgende verplichtingen uit alle met Land & Pand gesloten en/of nog te sluiten overeenkomsten is nagekomen : – de tegenprestatie(s) met betrekking tot door UE geleverde of nog te leveren roerende zaken; – eventuele vorderingen wegens tekortschieten in de nakoming van zodanige overeenkomsten, daaronder vergoeding van schade, rente en kosten begrepen. Indien de klant zijn verplichtingen niet nakomt, is Land & Pand gerechtigd haar eigendommen terug te [doen] halen. Kosten verbandhoudende met het terughalen van haar eigendommen door Land & Pand, zijn integraal voor rekening van de klant. Hazenstraat 55 – 2500 Lier BTW nr 0776.744.128 T 04 78 11 35 74 lauren@landenpand.be RPR Antwerpen, afdeling Mechelen www.landenpand.be Ondernemingsnummer 0776.744.128 De risico’s van het verlies of de vernietiging van de goederen zullen integraal worden gedragen door de klant vanaf het moment dat hem de goederen werden geleverd.

Artikel 8. Medewerking van de klant

8.1 De klant is ertoe gehouden om aan Land & Pand tijdig alle informatie en stukken, met inbegrip van deze waarvan de klant slechts kennis heeft tijdens de duur van de overeenkomst, te overhandigen die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn. De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door hem verstrekte informatie en Land & Pand kan op geen enkele wijze enige aansprakelijkheid hebben voor eventuele schade ingevolge foutieve of onvolledige informatie meegedeeld door de klant.

8.2 De klant is ertoe gehouden Land & Pand tijdig en op voorhand alle plannen en andere noodzakelijke inlichtingen over te maken met betrekking tot eventuele kabels, leidingen en ondergrondse installaties welke op zijn eigendom gelegen zijn. Bij gebreke daaraan zal Land & Pand opzichtens de klant geen enkele aansprakelijkheid hebben voor eventuele schade aan welke danige kabels, leidingen of andere voorwerpen/installaties welke zich in de ondergrond bevinden.

8.3 De klant is ertoe gehouden ervoor te zorgen dat de onroerende goederen toegankelijk zijn in zoverre zulks noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst. Eventuele vertraging in de uitvoering van de overeenkomst omwille van de niet of onvoldoende toegankelijkheid van bedoelde onroerende goederen kan de aansprakelijkheid van Land & Pand op generlei wijze in het gedrang brengen.

Artikel 9. Aansprakelijkheid van Land en Pand

9.1 Enkel schriftelijk door Land & Pand gegeven adviezen en inlichtingen zijn haar tegenstelbaar. Elke aansprakelijkheid voor mondeling gegeven adviezen en inlichtingen wordt uitgesloten.

9.2 De door Land & Pand uit te voeren werkzaamheden betreffen een middelenverbintenis en Land & Pand verbindt zich nooit tot welkdanig resultaat dan ook, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Inzonderheid wordt geen garantie verleend op het verkrijgen van welkdanige vergunning dan ook, premies, subsidies en/of andere zaken welke de klant van de overheid wenst te bekomen.

9.3 Eventuele aansprakelijkheid in hoofde van Land & Pand voor tekortkomingen in de uitvoering van de overeenkomst vervalt integraal ingeval van niet oordeelkundige behandeling van geleverde goederen of diensten, van onoordeelkundig en/of in strijd met de overeenkomst en de finaliteit daarvan (met inbegrip van adviezen of rapporten), alsook ingeval zonder expliciete toestemming van Land & Pand enige wijziging werd aangebracht aan de geleverde goederen of diensten.

9.4 Land & Pand kan uitsluitend aansprakelijk worden gesteld voor rechtstreekse schade geleden door de klant in oorzakelijk verband met een bewezen tekortkoming in hoofde van Land & Pand. Elke aansprakelijkheid van Land & Pand uit hoofde van onrechtstreekse schade zoals maar niet beperkt tot inkomstenverlies, verlies van gegevens of cliënteel, vorderingen van derden, imagoschade valt buiten de verantwoordelijkheid van Land & Pand. Ingeval van aansprakelijkheid van Land & Pand uit hoofde van foutieve uitvoering van de overeenkomst, zal de klant enkel recht hebben op het herstel in natura van de tekortkoming door Land & Pand. Enkel ingeval een herstel in natura onmogelijk zou zijn, zal de klant recht hebben op vergoeding van de door hem in oorzakelijk verband met de tekortkoming geleden rechtstreekse schade. In zulk geval is de aansprakelijkheid van Land & Pand alleszins beperkt tot het bedrag dat gedekt is in het kader van door Land & Pand afgesloten verzekeringsovereenkomsten. Indien, om welke reden dan ook, geen dekking onder de door Land & Pand afgesloten verzekeringsovereenkomsten kan worden ingeroepen, is elke aansprakelijkheidsvordering in hoofdsom, interesten en kosten beperkt tot het bedrag dat de klant heeft betaald voor met betrekking tot de geleverde goederen of diensten en, indien nog geen betaling zou hebben plaatsgevonden, tot één keer de prijs waartegen de overeenkomst werd afgesloten.

9.5 Land & Pand is tot geen enkele vorm van aansprakelijkheid gehouden indien de klant afwijkt van de door de overheidsinstanties goedgekeurde plannen of tekeningen. De klant zal Land & Pand vrijwaren indien deze aansprakelijk zou worden gehouden in geval van overtredingen op de stedenbouwkundige wetgeving.

9.6 In geval van budgetoverschrijding naar aanleiding van de uitvoering van de werken welke door een fout van Land & Pand is ontstaan, zal de hieruit voortvloeiende schade limitatief en forfaitair worden vergoed door afstand van het ereloon op het gedeelte van de prijs boven het overeengekomen budget.

Artikel 10. Overmacht

Partijen zullen in geval van overmacht, zoals bv. oorlog, mobilisatie, oproer, staat van beleg, werkstaking, lock-out, opeising, brand, gehele of gedeeltelijke stagnatie in het vervoerapparaat, ziekte of ongeval onder het personeel van partijen, bedrijfsstoornis of tekortkoming vanwege de leverancier van Land & Pand, enz., telkens voor zover deze oorzaak niet uitsluitend van de wil van partijen afhankelijk is, steeds het recht hebben om hetzij hun verbintenissen op te schorten zolang de overmacht situatie bestaat, hetzij, indien de overmacht meer dan zes maanden duurt, de overeenkomst van rechtswege te ontbinden, zonder dat partijen in één van beide gevallen tot schadevergoeding gehouden zijn.

Artikel 11. Ontbinding - verbreking

11.1 Ingeval van aanvraag van (buiten)gerechtelijke reorganisatie, van faillissement of vereffening van de onderneming en/of rechtspersoon van de klant, is de overeenkomst, of dat gedeelte ervan dat nog niet is uitgevoerd, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling en rechterlijke tussenkomst ontbonden door de kennisgeving van de beslissing tot ontbinding per aangetekend schrijven. Ingeval de klant zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst niet nakomt binnen de acht dagen na hiertoe door Land & Pand in gebreke te zijn gesteld middels aangetekend schrijven, is Land & Pand gerechtigd de overeenkomst te ontbinden en vergoeding te vorderen van alle door haar geleden schade, dewelke forfaitair wordt begroot op 25% van de contractprijs. In al deze gevallen is iedere vordering, welke Land & Pand op de klant heeft, ineens en dadelijk opeisbaar.

11.2 Ingeval de klant de overeenkomst verbreekt om welke reden dan ook, overmacht uitgezonderd, is hij ertoe gehouden alle reeds door Land & Pand uitgevoerde prestaties en gemaakte kosten te vergoeden. In zulk geval is de klant een forfaitaire en onherleidbare schadevergoeding verschuldigd gelijk aan 25% van de prijs van de overeenkomst.

11.3 Indien het niet mogelijk blijkt de overeenkomst in goede verstandhouding en wederzijds vertrouwen uit te voeren, heeft Land & Pand het recht om de overeenkomst op om het even welk ogenblik te beëindigen zonder dat Land & Pand in dat geval tot enige schadevergoeding kan gehouden zijn. Hazenstraat 55 – 2500 Lier BTW nr 0776.744.128 T 04 78 11 35 74 lauren@landenpand.be RPR Antwerpen, afdeling Mechelen www.landenpand.be Ondernemingsnummer 0776.744.128

11.4 De overeenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde duur. Land & Pand kan de overeenkomst via aangetekend schrijven onmiddellijk en zonder verdere verplichtingen beëindigen ingeval de opdrachtgever haar verplichting tot medewerking niet (afdoende) nakomt en deze niet-nakoming niet wordt geremedieerd binnen de acht dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of ingeval opdrachtgever door de niet-naleving van wettelijke milieutechnische en andere bepalingen en/of

Artikel 12. Intellectuele eigendomsrechten - geheimhouding

12.1 Land & Pand is en blijft titularis van alle industriële en intellectuele eigendomsrechten (zoals maar niet beperkt tot octrooien, auteursrechten, merkrechten, tekeningen en modellen) met betrekking tot de door haar geleverde producten en/of diensten. De klant kan ten aanzien van de door Land & Pand geleverde producten en diensten geen enkel recht laten gelden, behoudens datgene wat schriftelijk werd toegestaan. Tenzij anders schriftelijk werd overeengekomen, is het de klant onder meer niet toegestaan door Land & Pand geleverde producten en/of diensten te reproduceren, ongeacht de wijze waarop of de vorm waarin, en is de klant niet gerechtigd deze aan derden openbaar te maken. De klant is in geen geval gerechtigd de op de producten van Land & Pand aangebrachte merken te wijzigen of te verwijderen ongeacht de wijze waarop en de vorm waarin. Ingeval van inbreuk op de industriële en intellectuele rechten van Land & Pand zal de klant een forfaitaire en onherleidbare schadevergoeding verschuldigd zijn van € 2.500 per dag dat de inbreuk wordt gepleegd en zulks per product en/of dienst voorwerp van de inbreuk, onverminderd het recht voor Land & Pand om vergoeding te vorderen van de werkelijk geleden schade indien deze hoger zou zijn.

12.2 Land & Pand heeft te allen tijde het recht om de resultaten van de uitvoering van de overeenkomst voor zichzelf te gebruiken, alsook de kennis en ervaring opgedaan door Land & Pand ingevolge de uitvoering van de overeenkomst.

12.3 Land & Pand heeft tijdens de uitvoering van de overeenkomst noch daarna een geheimhoudingsplicht ten aanzien van de klant met betrekking tot welkdanige informatie dan ook, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen en met dien verstande dat zulke andersluidende regeling geen afbreuk kan doen aan welkdanige wettelijke verplichting dan ook in hoofde van Land & Pand of een bevel vanwege een gerechtelijke of overheidsinstantie.

Artikel 13. Toepasselijk recht – geschillen

13.1 Op alle aanbiedingen, overeenkomsten en de uitvoering daarvan is uitsluitend het Belgische recht van toepassing.

13.2 Alle geschillen, waaronder begrepen die welke slechts door een partij als zodanig beschouwd worden, voortvloeiende uit of verband houdende met de overeenkomst waarop deze algemene leveringsvoorwaarden van toepassing zijn of de betreffende voorwaarden zelf en de uitleg daarvan of de uitvoering van de door partijen gesloten overeenkomst, zowel van feitelijke als juridische aard, vallen onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement Antwerpen. Land & Pand heeft wel steeds het recht om het geschil aanhangig te maken bij de bevoegde rechtbank van het gerechtelijk arrondissement van de woonplaats/zetel van de klant. Voor geschillen die onder de materiële bevoegdheid van de Vrederechter vallen, is het Vredegerecht van het tweede kanton van Antwerpen bevoegd.